Urýchľuje kofeín spaľovanie tukov?

Kofeín je jednou z najobľúbenejších látok, ktoré zvyšujú výkonnosť športovcov a pomáhajú pri každodennom fungovaní. Ako funguje?


chudnutie žena


  1. Pomáha kofeín znižovať telesný tuk?
  2. Zhrnutie
  3. Káva alebo syntetický kofeín?


Konkurenčným spôsobom blokuje adenozínové receptory, zmierňuje účinky nedostatku spánku na oživenie, bdelosť a pozornosť. Umožňuje pokračovať v námahe, aj keď je koncentrácia glykogénu nižšia (športovec vyčerpal časť „paliva” vo forme glukózy vo svaloch), zvyšuje vytrvalosť, silu a svalovú silu. Metaanalýza je dôkazom toho najväčšieho významu, pretože množstvo štúdií vysokej kvality (napr. klinické, berúc do úvahy skupinu s placebom, pri zachovaní primerane vysokej kvality).


Pomáha kofeín znižovať telesný tuk?


Vedci vykonali systematický prieskum a metaanalýzu štúdií o kofeíne a jeho účinkoch na redukciu telesného tuku. Zahŕňa 13 klinických štúdií so 606 účastníkmi.


Ukázalo sa, že pri každom zdvojnásobení dávky kofeínu:



  • telesná hmotnosť klesla o 22 %

  • bol zaznamenaný 17 % pokles BMI (index telesnej hmotnosti, ktorý sa u netrénujúcich osôb prejavuje obezitou)

  • telesný tuk sa znížil o 28 %


Zhrnutie


Metaanalýza ukázala, že konzumácia kofeínu môže podporiť redukciu hmotnosti, BMI a telesného tuku.


Káva alebo syntetický kofeín?


Bohužiaľ, káva nefunguje rovnako ako čistý kofeín , takže za účelom zvýšenia športového výkonu (ergogénnych) prinesie väčšie účinky užívanie kofeínu (guarany) vo forme kapsúl, nápojov, gélu atď. Okrem toho by ste nemali kombinovať kofeín s kávou bez kofeínu, pretože vo vedeckých štúdiách bolo zistené, že to môže úplne eliminovať výhody kofeínu.


Graham a kol. dokázali, že kofeín v dávke 4,45 mg na kg telesnej hmotnosti má úplne iný účinok v závislosti od formy, v akej sa podáva. V spomínanom experimente vyšportovaní bežci s intenzitou 85 % VO2 max. (maximálna spotreba kyslíka) mali bežať až do vyčerpania. 60 minút pred behom dostali: kofeínové kapsuly + vodu, bežnú kávu, bezkofeínovú kávu, kávu bez kofeínu plus kofeínové kapsuly alebo placebo.


Iba kofeín v kapsulách zvýšil výkon, čo umožnilo ďalších 7,5 až 10 minút behu s určenou intenzitou. To znamená, že káva bez kofeínu môže zmariť účinok kofeínu alebo guarany vo forme výživového doplnku. Okrem toho Graham a kol. preukázali, že koncentráciu adrenalínu ovplyvňuje iba čistý kofeín, čo má veľký význam pre športovcov a pre redukciu telesného tuku. Adrenalín pôsobí neselektívne na receptory, napr. na beta adrenergné.


Z metabolického hľadiska vedie stimulácia beta-2 receptorov k zvýšenej lipolýze tukových buniek (odbúravaniu tukov), odbúravaniu svalového glykogénu (glykogenolýzy; mobilizácii lokálneho energetického zdroja), či tiež k stimulácii pečeňovej glykogenolýzy (odbúravaniu glykogénu, „paliva” uloženého v pečeni) a glukoneogenézy v pečeni (produkcii glukózy).


Okrem toho fungujú vysoké dávky kofeínu, t. j. 3-5 mg na kg telesnej hmotnosti. Menšie dávky môžu byť jednoducho neúčinné, najmä ak niekto pravidelne pije kofeínové nápoje. Preto je väčšina „energetických” nápojov pre športovcov príliš slabá, obsahujú málo kofeínu, priveľa cukru a látok, ktoré sú pre športový výkon nepodstatné.


 

OHODNOŤTE ČLÁNOK:
0 / 5 5 0
SFD
Váš košík (...)
Produkt bol pridaný Produkt bol odstránený Do vášho košíka boli pridané produkty z iného zariadenia Váš košík sme obnovili z iného zariadenia
Hodnota košíka : ...