Možno užívať niekoľko vitamínov naraz?

Vitamíny sa zvyčajne nachádzajú v potravinách spolu s ďalšími zlúčeninami z rovnakej skupiny živín. V potravinách bohatých na vitamíny sa prelínajú ako tie rozpustné v tukoch, tak tie, ktoré sa rozpúšťajú vo vode. Dokonalým príkladom sú vajcia a vnútornosti, ale aj ryby, krížová zelenina a bobule.


vitaminov


  1. Jedenie niekoľkých vitamínov naraz
  2. Doplnenie stravy niekoľkými vitamínmi naraz
  3. Výber vitamínových prípravkov


Jedenie niekoľkých vitamínov naraz


Jednou z potravín s najvyššou hustotou živín je slepačie vajce. Vajcia môžu pomôcť splniť požiadavky na tiamín (B1), riboflavín (B2), pyridoxín (B6), kyselinu listovú (B9), kobalamín (B12), ako aj retinol (A) a cholekalciferol (D3). Pri konzumácii napríklad s kapustou sa telu navyše dodáva niacín (B3), kyselina pantoténová (B5), kyselina askorbová (C), karotén (A), alfa-tokoferol (E) a fylochinón (K1). Doplnením jedla zemiakmi a pohárom kefíru si môžete zabezpečiť solídny vitamínový kokteil.


Niekedy však strava nie je taká pestrá a vyvážená, čo môžeme väčšinou sledovať okrem iného u osôb s početnými chuťovými averziami, na obmedzujúcich eliminačných diétach alebo bojujúcich s potravinovými alergiami. Okrem toho pri niektorých ochoreniach súvisiacich s gastrointestinálnym traktom je narušená absorpcia vitamínov. Môžu to byť ochorenia súvisiace so žalúdkom (napr. vredy) a črevami (napr. ulcerózna kolitída).



Doplnenie stravy niekoľkými vitamínmi naraz


Okrem vyššie uvedených prípadov môžu mať problém s dodaním správneho množstva vitamínov do tela aj ľudia s vysokou mierou fyzickej aktivity, ale aj ľudia bojujúci s poruchami chuti do jedla, závislosťami, ale aj bolesťami či poruchami spánku. U ľudí s veľmi nízkym odhadovaným príjmom vitamínov stojí za zváženie doplnenie stravy prípravkami zameranými na reguláciu nedostatkov.


Treba mať na pamäti, že pri kulinárskom spracovaní (napr. krájanie, varenie), ako aj pri skladovaní hotových jedál sa zásoby mnohých vitamínov v potravinárskych výrobkoch výrazne znižujú a obzvlášť citlivé sú na to vitamíny C, B1 a B2.


Ak vezmeme do úvahy tieto straty, ako aj faktory, ako je zvýšená potreba fyzickej aktivity, často sa ukáže, že je strava nedostatočná. Multivitamínové doplnky stravy, ktoré sa v takýchto prípadoch oprávnene používajú, obsahujú zlúčeniny vyznačujúce sa dobrou stráviteľnosťou a vyskytujú sa v dávkach, ktoré umožňujú relatívne rýchle vstrebávanie z tráviaceho traktu.


Výber vitamínových prípravkov


Okrem výživových doplnkov obsahujúcich súbor všetkých známych vitamínov (s možným prídavkom látok podobných vitamínom, napr. cholínu), trh s týmto typom prípravkov zahŕňa súbory: vitamínov rozpustných v tukoch (A, D, E, K ), vitamíny skupiny B alebo vitamíny s antioxidačným potenciálom (A, C, E), anti-anémia (C, B9, B12) alebo inhibujúce osteoporózu (D3, K2). Stojí za to zistiť si svoju dennú potrebu vitamínov a rozhodnúť sa, ktoré body diéty sú najslabšie, kým sa prejavia príznaky nedostatku.

OHODNOŤTE ČLÁNOK:
0 / 5 5 0
SFD
Váš košík (...)
Produkt bol pridaný Produkt bol odstránený Do vášho košíka boli pridané produkty z iného zariadenia Váš košík sme obnovili z iného zariadenia
Hodnota košíka : ...